tisdag, maj 18, 2010

Svar på en fråga

Hej där!

Jag undrar om du (som är så duktig på detta ämne :) ) kan svara på lite frågor.
Vissa säger ju att man absolut inte ska tvätta håret mer än varannan dag, andra att det ska gå längre tid än så.
Jag brukar tvätta håret varannan dag, ibland var tredje beroende på vilket skick det är i, men jag undrar om det utgör någon större skillnad om man håller sig till varannan dag jämtemot typ 1 gång i veckan. Skiljer det mycket, dvs är det mycket bättre ju längre man väntar och varför är det egentligen bra att inte tvätta håret ofta?
Jag kan känna ibland att när håret blir fett "täpper" fettet till hårbotten så håret inte växer lika bra. Är detta bara en sjuk inbillning från min sida?
Funderar på om det är lönt att ens vänja mitt hår vid annat än varannan dag om det inte utgör någon större skillnad?

Tack för en bra blogg!

Svar: Det är en väldigt bra fråga du ställer. Ju oftare du tvättar håret desto mer slits det. Sedan är det skillnad från hår till hår, ett tjockare hår klarar oftast att tvättas oftare än ett tunt. Sedan gäller det också att vårda håret med balsam och inpackningar, en person som tvättar håret varannan dag och använder balsam och inpackningar brukar ha ett finare hår än vad en person som tvättar håret en gång i veckan men inte använder balsam eller vårdande produkter har. Men det bästa är att tvätta så sällan som möjligt och vårda håret väl.

Din fråga angående om fettet täpper till hårbotten så tror jag bara det är en inbillning, men jag kan förstå om det känns så. Fett är bra för håret och hårbottnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar