fredag, maj 14, 2010

Jojobaolja - underbra på så många sätt

Igår var jag på hälsokosten och inhandlade en flaska på 100ml kallpressad jojobaolja. När en olja är kallpressad bevaras mer näring. Jojobaolja är en relativt lätt olja som lätt går in i både hud och hår. Det är mycket vanligt att man använder denna olja i hårvårdsprodukter det har nämligen många bra egenskaper samtidigt som den är billig.

Att ta i någon droppe olja i håret efter att man har duschat ger extra lyster och glans. Oljan är också mycket bra för torrt och skadat hår, den hjälper till att reparera och binda fukt. Den ska även vara bra mot torr hårbotten och mjäll.

Dessutom är jojobaoljan en naturlig solskyddsfaktor. Alltså ett mycket billigare alternativ än de dyra kvalitetsprodukterna, suveränt att ha i håret när man ska till stranden och vill skydda håret från onödigt slitage.

Jojobaolja är också mycket bra för huden. Jag smörjde in ansiktet innan jag gick och la mig igår och i morse var min hur jätte len.

Den jojobaolja jag köpte på hälsokosten igår finns till mycket billigare pris på , 30kr billigare än vad jag gav för min. 100ml varar länge eftersom man inte behöver speciellt mycket per gång.

Mitt vanliga tips: Ta i rikligt olja i håret på kvällen och duscha sedan ur den på morgonen så slipper du oroa sig för att håret ska se fett ut.

Bild lånad här.

5 kommentarer:

  1. älskar din blogg!

    SvaraRadera
  2. ska man smörja in morotsoljan 10 min innan elr ska man smörja in i solen ?
    vad är bäst ?
    snälla svara!:)

    SvaraRadera
  3. snälla kan du svara !:)
    är det några av dom här indrigenserna som är dåliga/farliga/skadliga?:

    Emulgeringsmedel (mono- och diglyceriders ättiksyraestrar, sojalecitin), gelatin, tomatextrakt, c-vitamin, glycerol, sorbitol, sojaolja, bivax, palmfruktextrakt, E-vitamin, färgämne (järnoxid

    hittar produkten på
    http://www.shopping4net.se/Haelsokost/Haar-hud-naglar/Sol-pigment/Imedeen-Tan-Optimizer.htm

    är den bra?
    har du något annat tips?

    SvaraRadera
  4. Hej där!

    Jag undrar om du (som är så duktig på detta ämne :) ) kan svara på lite frågor.
    Vissa säger ju att man absolut inte ska tvätta håret mer än varannan dag, andra att det ska gå längre tid än så.
    Jag brukar tvätta håret varannan dag, ibland var tredje beroende på vilket skick det är i, men jag undrar om det utgör någon större skillnad om man håller sig till varannan dag jämtemot typ 1 gång i veckan. Skiljer det mycket, dvs är det mycket bättre ju längre man väntar och varför är det egentligen bra att inte tvätta håret ofta?
    Jag kan känna ibland att när håret blir fett "täpper" fettet till hårbotten så håret inte växer lika bra. Är detta bara en sjuk inbillning från min sida?
    Funderar på om det är lönt att ens vänja mitt hår vid annat än varannan dag om det inte utgör någon större skillnad?

    Tack för en bra blogg!

    SvaraRadera
  5. älskar jojobaolja! aussies hårinpackning take the heat innehåller detta, och det är en dröm för håret! plus att den luktar underbart!

    du som undrade om det här gällande hårtvättning. Man ska inte tvätta håret ofta eftersom att det torkar ut håret, plus att vi producerar ett natuligt fett som vårdar håret, så man ska gärna borsta håret upp och ner för att det ska komma ut i håret mer (:

    SvaraRadera