tisdag, augusti 31, 2010

Ida får hårhjälp !

IDA sa...
Hej! Kickade in på din blogg för första gången för någon dag sen, och har fått ett mycket bra intryck!

Fråga: Jag gjorde ett stort misstag förra sommaren - jag klippte för första gången upp mitt hår, innan dess har jag alltid klippt mig rakt av bara. Har sedan dess besökt frisören ca 4 gånger, och varje gång klipper hon av de slitna topparna även på det upplippta håret, och mitt problem är - att jag inte vill ha uppklippt hår längre!
Det får mitt hår att se tusen gånger mer slitet ut, och det slits dessutom mycket fortare! Innan när jag hade slitet hår var det bara att toppa mig, men nu är det mycket jobbigare.

Så, tillbaka till fråga: Vad är ditt bästa tips till mig, för att få tillbaka mitt ''jämnlånga'' hår?

Kram!

Svar: Va roligt att du gillar min blogg, jag blir alltid väldigt glad över att få höra det!

Den snabbaste lösningen på ditt problem är ju att du klipper av dig allt slitet hår och även klipper bort hår som inte är slitet från underhåret så att allt blir lika långt, men nu vet ju inte jag hur långt hår du har. Man kan ju ha såpass uppklippt att håret överst på huvudet bara är knappt en decimeter. Vad du annars kan göra är att låta bli att klippa något i överhåret trots att det är slitet, men då gäller det att du verkligen tar hand om ditt hår, använder bra produkter, har olja i håret över natten så ofta som möjligt och gör hårinpackningar gärna 2-3 gånger i veckan, så att inte håret slits lika fort.

Det kan ta ett tag att få ordning på håret, delvis beroende på hur fort ditt hår växer, delvis på hur starkt hår du har och också beroende på hur väl du sköter det. Undvik värmestyling (platning, föning ect.) så mycket som möjligt. Ett alternativ är att du köpter "hårtabletter" som jag bukar kalla det, alltså naturläkamedel som finns att köpa på bland annat och i hälsokostbutiker. Läs i detta inlägg om Panto-3 som jag brukar rekommendera, en tabletter som hjälper håret att växta fortare m.m.

När du sedan går till frisören, säg till han/hon att du inte vill att de använder "kliven" utan bara saxen. Det blir en enorm skillnad. De gånger jag har blivit klippt med kniv har jag behövt gå och klippa mig inom två månader igen, nu klippte jag mig sist i mars och jag har ännu inga kluvna toppar. Min åsikt är alltså att man ska klippa sig när håret blir slitet, inte var åttonde vecka som många frisörer säger. Vissa hår behöver klippas en gång i månaden, andra en gång om håret, (beror givetvis inte bara på hurdant hår du har, utav även på hur väl du ar hand om det).

Detta blev det längsta inlägger jag skrivit på väldigt länge, men det är alltid roligt att hjälpa till!

Lycka till och fråga gärna mer om du undrar något!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar