tisdag, augusti 03, 2010

Ditt hår

Anonym sa:
Jag har hört nånting att hår kan ändras från år till år, är det sant?
D.v.s. t.ex. när man är 10 år, så hade man spik rak hår, och när man är 20 år kanske man har lite små krulligt, och sen när man är 30 år har man super krulligt hår?

Svar: Ja, det stämmer att håret ändrar form med åren. Ofta sker det vid vissa speciella tillfällen som i pubeteten, när man fött barn och i klimakteriet. Sedan kan vissa saker ske under längre tid, som t.ex. att hårfärgen blir mörkare och mörkare med åren. Min pappa hade ljust, nästan vitt, hår när man var barn och när han blev vuxen var det mörkbrunt.

Man kan aldrig veta om man kommer ändra hårfärg eller få lockigt hår när man blir äldre men man kan få ledtrådar från sina föräldrar. Kolla på bilder när din mamma eller pappa var liten och jämför sedan med hur de ser ut idag eller hur de såg ut när de var sådär 25år.

När du kommer upp i den åldern att ditt hår börjar blir grått så finns det faktiskt tabletter som på et naturligt sätt motverkar detta. Ämnen pantoten är känt för detta (är också känt för att få håret att växa fortare). På finns det tabletter som heter just "Pantoten" till ett bra pris om det är någon som är intresserad av detta eller varför inte köpa det som present till någon du tycker skulle behöva det ;)

2 kommentarer:

  1. hejsan!!
    Jag sprar ut mitt hår som än så länge inte e så jätte långt.
    Jag undrar om du skulle kunna skriva allt du vet som gör att håret växer fortare eller stärker håret så att man inte behöver klippa det ofta.
    Tack på förhand //julia

    Gillar din blogg jätte mycket!!

    SvaraRadera
  2. hej , jag har färgat håret blont i cirka 1 år nu och jag är väldigt noga med att färga var 4de månad lr mer , men kan jag forsätta ha blont så länge jag vill eller kommer det slitas mycket.
    jag gör hårinpackningar jäättte jätte ofta och så försöker jag inte platta när jag inte ska gör något .
    skulle bli glad över ett svar, tack :)

    SvaraRadera