måndag, januari 10, 2011

Mandelolja

Jag har tidigare skrivit om oljor (ni hittar inläggen med hjälp av sökfunktionen till vänster) men jag tycker att oljor är en så viktig del när det gäller att ta hand om sitt hår, så jag skriver om det igen.

I förra inlägget så skrev jag om jojobaolja, den oljan jag använder mest i mitt hår. Idag tänkte jag skriva om mandelolja, som jag också använder ganska ofta.

Mandelolja är en ljus olja som lätt går in i både hud och hår. Dessutom är den luktfri, precis som jojobaoljan. Den passar alla hårtyper. Ta i hela håret på kvällen innan du lägger dig och duscha ur det på morgonen, eller ta i 1-2 droppar i nytvättat hår.

Jag läste en gång att mandelolja skulle fungera bra som sminkborttagningmedel, så jag testade det. Jag hade en till ock med en vattenfast maskara. Tog en klick i handen och smörjde in ansiktet tillsammans med lite vatten, och jag blev riktigt förvånad över hur lätt sminket försvann. Det är alltså en utmärkt ansiktstvätt om man har torr till normal hud. Dock tror jag inte man ska använda den till ansiktet om man har fet hy.

Som vanligt så har jag tittat runt lite och kommit fram till att det billigaste stället att beställa den på är . Det finns några olika sorter och den billigaste kostar 50kr. Det spelar ingen roll vilken du väljer, bara den är kallpressad.

Kram och lycka till!

2 kommentarer:

  1. hej, jag vet inte om jag har mjäll eller torrhårbotten, men när jag kliar i hårbotten så ramlar det bort massa skin typ. som om jag flagnar, det ser ut som snö typ. varför är det så och hur ska man göra för att det ska sluta?

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset:) Sparar långt!:)

    SvaraRadera