söndag, juli 04, 2010

Scandinavian formula värmeskdd

Annika sa:
vad bra det ska jag testa!

Jag har en annan fråga jag har ett hårvärme skydd som heter scandinavian formula och indrigenserna är: water, alcohol denat.,propylene glycol, dimethicone copolyol, panthenol, parfum (fragrance), Polyquaternium-55, sodium cocoly amino acids, potassium dimethicone copolyol panthenyl phosphate, hexyl cinnamal, linalool, butylphenyl methylpropional, limonene, citronellol, alpha-isomethyl lonone, benzyl benzoate, coumarin, eugenol, citral

Jag begär inte att du ska veta vad alla indrigenser har för effekter och betyder men i stort sett om det är en bra produkt o.s.v
och lite om indrigenserna såklart!;)

hoppas du verkligen svarar på min "text"!!;)
tack för en bra blogg!

Svar: Tyvärr måste jag säga att detta är ett väldigt dåligt värmeskydd. Första ingrediensen är vatten, vilket ofta innebär att produkten är upspädd med en del vatten eftersom det är billigt. Andra ingrediensen är den värsta utav alla ingredienser en vårdande produkt kan innehålla, tyvärr. Alcohol dent. är väldigt uttorkande för håret och jag kan inte förstå hur man kan tillsätta det i in produkt som ska skydda håret mot värme eftersom alcoholen skadar minst lika mycket som värmen.

Förmodligen är denna produkt köpt på ICA eller liknande och värmeproduker som finns där är ofta utsäpdda med mycket vatten och innehåller alcohol dent. eller andra uttorkande ämnen. Det bästa är faktiskt att köpa en lite dyrare produkt hos en frisör. Ett tips är att ofta gå in och kolla hos frisörer och butiker som säljer riktigt hårprodukter, det finns nästan alltid produkter som de har extrapris på eller säljer ut billigt p.g.a. att produkten är utgående eller ska byta förpackning. Så om du inte vill lägga för mycket pengar är det ett bra tips!

Lycka till!

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Jag har också en fråga om värmeskydd till håret. Det är så att jag velar mellan två olika märken och jag vet inte riktigt vilken produkt som är bäst så jag tänkte att du kanske skulle kunna hjälpa mig med det genom att kolla igenom ingredienserna om det går bra :)

    Toni & Guy - Protein Protection Mist:

    Aqua, PEG-40 hydrogenated castor oil, Amodimethicone, Propylene glycol, Hydrolyzed wheat protein PG-propyl silanetriol, Phenoxyethanol, Parfum, Sodium methylparaben, Panthenol, Dipropylene glycol, Citric acid, Sodium ethylparaben, Cetrimonium chloride, Tetrasodium EDTA, Butylphenyl methylpropional, Trideceth-10, Hydroxyisohexyl 3-cyclohexenecarboxaldehyde, Isopropyl alcohol, Hydroxycitronellal, Linalool, Methylparaben, Ethylparaben, Propylparaben, Butylparaben, Isobutylparaben.


    Tresemme Heat Defence Styling Spray:

    Aqua (water), Propylene glycol, Glycerine, Dipropylene Glycol, Amodimethicone, Bisamino PEG/PPG-41/3 Aminoethyl PG-Propyl, Phenoxyethanol, Oleth-20, Parfum (Fragrance), DMDM Hydantoin, tricetyl...?, Cetrimonium Chloride, Benzophenone-4, Disodium EDTA, Triethanolamine, Quaternium-26, Sodium Cocoyl Amino Acids, Potassium Dimethicone PEG-7 Panthenyl Phosphate, Linalool, Limonene, Butylphenyl Methylpropional, Amyl Cinnamal, Hexyl Cinnamal, Hydroxypropyltrimonium Hydrolyzed Wheat Protein, Citronellol, Geraniol, Tocopheryl Acetate, Sodium Chloride.

    Alla ingredienser kanske inte stämmer helt på Tresemmes produkt för jag tog kort på listan och det är svårt att se allting. Jag försökte hitta en ingredienslista på internet men innehållsförteckningen på den jag hittade i butik och den som finns på "http://www.dooyoo.co.uk/hair-care/tresemme-heat-defence-styling-spray/1345624/" stämmer inte överens, så jag vet inte vilken som stämmer (om nån av produkterna kanske är fejk?).

    Tack för en jättebra blogg!

    SvaraRadera
  2. den var faktiskt köpt på kicks och det förvånade mej nu med att dom köper in så dåliga produkter huva...
    ja...

    kan inte du tipsa om FLERA värmeskydd?

    SvaraRadera