måndag, juni 28, 2010

Frågor om toning och färg

marit wallin sa...
Hej!
Jag har några frågor!
Jag har blont hår eller nej, man kan säga att jag är strawberry blondin (alltså lite orange hårig) nartuligt!
Jag ska tona mörka slingor och jag vill att det ska bli skit fint och nartulig!:) Så kan du hjälpa mej?
1. Var köper man hårtoning? Färg och toning har ju precis lika förpackining
2. Har hör talas om casting, en toning är den bra?
3. Sliter toning på håret?
4. Vad är skilnaden på färg toning och att bleka?
5. Jag vet att bleka sliter mer och att de såklart bleker (alltså ljusare) men vad är det för skillnad i innehåll?
6. Ska jag köpa flera olika toningar som både mörk blond, ljus brun, mellan brun för lite natuligare och finare resultat?
7. Blir det jätte dyrt då? Vad kostar ungefär en toning?
8. Har du tonat, blek, färgat håret någon gång?
9. Jag har också slitet hår så behöver lite tips hur jag ska göra efter toningen!
10. När kmr olijelistan som du skrev om? inte för att stressa utan är bara lite nyfiken!!

Tack för en enormt bra blogg!:)


Svar: Jag är glad att du gillar min blogg. Till att börja med vill jag visa dig detta inlägg som jag skrev för ett tag sen. Där står lite skillnader och tips när det gäller att färga eller bleka håret.

Skillnaden mellan att tona och bleka är att toning är färg, blekning ljusar endast upp din egna hårfärg och sliter dessutom mycket mer.

Castings är det enda märket som har en toning (i vanligare livsmedelbutiker) som finns i vanliga livsmedelsbutiker som tonar håret ljusare, alla andra sorter bleker eller färgar permanent håret ljusare. Jag har egna erfarenheter av denna produkt, och jag säger bara USCH. Jag skulle tona håret ljusare och det blev ljusbrunt och skuftare i grönt. Däremot är deras mörkare färger helt okej, men tona inte håret ljusare med Castings.

Om du bara vill ha toning i ditt hår, och inte färg, är mitt hetaste tips att gå till en frisör och låta dem fixa det. Det låter som du vill ha flera olika skiftningar och det är inte bra att mixtra hemma med olika färger, ofta blir man missnöjd. Dessutom är det ofta snällare mot håret och blir förmodligen billigare än att köpa flera olika som du hade tänkt.

Själv har jag ganska ljust hår men på vintern händer det att jag färgar håret ljusare. Jag brukar prova olika märken och vet inte riktigt vilket jag gillar bäst. Jag gillar att prova nya saker :)

finns hyffsat billiga toningar i många färger som håller i upp till 30 tvätar, själv har jag inte provat dem men jag skulle gissa att de är aning bättre än de som finns på ICA.

Hoppas detta besvarar dina frågor :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar