söndag, juni 06, 2010

Ett slitet hår

Hanna sa:
Jag har gått från svarthårig till blond och har alltså blekt en hel del. Jag har naturliga vågor i mitt hår som nu börjat förstöras pga vad jag utsatt mitt hår för. Vågorna är svagare och håret är torrare. Jag vet att jag inte kan få tillbaka kvalitén jag hade innan men finns det a good way to start? några förslag? är ganska desperat, mitt hår är mig kärt haha :D


Svar: Om ditt hår är så slitet som jag tror att det är så är faktiskt det allra bästa att klippa bort allt som är slitet och liksom börja om från början och ta hand om det nya håret som växer ut. Vill du där emot inte klippa bort håret så krävs det en del. Du bör inte tvätta håret mer än två gånger i veckan (och använd då alltid balsam), gör en hårinpackning minst en gång i veckan (låt alltid hårinpackningen sitta i minst en halvtimma) och använd produkter som är snälla (gärna sulfat-fria shampoon).

När du tvättar håret, tänk på att bara ta shampoo i hårbotten, det är onödigt att applicera i topparna eftersom löddret ändå rinner ner där. Tänk också på att undvika produkter som hårspray och hårmousse eftersom de innehåller ämnen som torkar ut håret och glöm inte att skydda håret från solen nu i sommar.

Här har jag skrivit om ett sulfat-fritt shampoo som innehåller uv-skydd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar