torsdag, februari 04, 2010

Hårproblem

Anonym sa...
Hej, jag har färgat och blekt mitt hår väldigt mycket. Och nu vill jag ha tillbaka min naturliga hårfärg. Min riktiga hårfärg är ljusbrun tror jag. Just nu är mitt hår en väldigt konstig färg. Typ mörkblont och det är helt livlöst och matt. Det kan bero på att jag plattar varje dag, jag kan bara inte låta bli. Jag har ca 3 cm utväxt och jag vet inte vad jag ska göra. För om jag färgar det en sista gång så kanske håret blir ännu mer slitet och det vill jag inte... Jag har hållt på med balsammetoden i ca ett halvår men just nu använder jag SLS-fritt schampo.. visst håller du på med balsammetoden? Jag tänkte om du hade några tips?


Svar: Det låter som ditt hår är väldigt trött, och det behöver inte betyda att det är slitet. Mitt hetaste tips är att du ska göra hårinpackningar minst en gång i veckan, helst fler gånger så håret kan suga åt sig av all fukt. När jag känner att mitt hår är tröttare än vanligt så använder jag Garnier Pesopns-inpackningen med pärlemo och körsbär (har skrivit om den HÄR). Jag tycker du ska vänta med att färga håret tills det har fått mer fukt, vilket går fortare om du låter bli platttången. Om du inte kan låta bli den så är det viktigt att du använder värmeskydd.
Du frågade om jag håller på med balsammetoden och ja, det gör jag, till viss del. Ofta gör jag det under några veckor, men jag blir lätt nyfiken på nya produkter och vill testa allt så ibland använder jag "förbjudna" produkter under en tid. Balsammetoden är väldigt bra för hår som saknar fukt så du har kommit en bra bit på vägen om du hållt på så länge. Du kan hoppa över det SLS-fria schampot emellanåt och tvätta med enbart balsam - det gör att håret bevarar fukt bättre. Lycka till :)

1 kommentar:

  1. Hej!
    Jag har sytt in löshår och nu börjar det tova sig under löshåret, där det är insytt... Hur gör jag för att få ut allt utan att förstöra löshåret?

    SvaraRadera