onsdag, februari 24, 2010

Att välja schampoo

Anna Jansson sa...
Jag har eeeen liten fråga som jag kom på när jag stod i duschen förut. haha. Du har ju skrivit om ämnen i shampoo som inte är bra för håret (som torkar ut det mm). och jag orkar inte riktigt läsa igenom alla grejer varje gång jag köper shampoo, så jag undrar helt enkelt...Är det något shampoo som jag inte borde köpa? Jag syftar mest på billigare shampoon som de i livsmedels-affärerna. :) Tacksam för svar!


Svar: Det är väldigt svårt att svaara på eftersom det är olika från hår till hår. Det bästa är att känna efter själv och sluta använda schampoon som man känner gör håret torrt. Men jag ska ge några tips. Ett schampoo som jag vet kan vara väldigt starkt för håret är Head and Showders, jag tror det beror på att det är ett mjällschampoo så har dom i något lite starkare som ska hjälpa med detta.

Schampoo som man köper hos frisören innehåller många gånger bättre ämnen än de billiga man kan köpa i livsmedelsaffärer, men tvättar man inte håret så ofta så spelar det inte så stor roll vad man har för schampoo, det är balsamet/hårinpackningen som är viktigast eftersom det är den som återfuktar och bevarar håret. Tvättar man däremot håret varje dag borde man köpa ett dyrare schampoo och det bästa är att fråga sin frisör eller någon i en proffetionell hårbutik.

För mer information om hårtvättar m.m. se detta inlägg: Hur ofta ska jag tvätta mitt hår?

2 kommentarer:

  1. Tack, haha fail att jag oftast använder Head&Sholders då xD Men gör de egentligen bara för att det luktar så satans gott. O.O Jag duschar ju inte varje dag så det spelar kanske inte så stor roll. hum, tack iaf ! :D

    SvaraRadera
  2. Hejsan! Din blogg är verkligen bra måste jag säga. Jag har en fråga. Jag har självlockigt hår och plattar varje dag min lugg. Mina kompisar har ghd-plattänger och när jag lånar deras tycker jag att resultatet blir kanon. Funderar på att köpa en ghd-plattång men det är rätt mycket pengar så jag undrar om du vet om dom är så bra som de sägs? Alltså är de snällare mot håret än vad andra plattänger är? Skulle du rekomendera den eller tycker du att det går lika bra med en billigare? Mycket tacksam för svar :)

    SvaraRadera