tisdag, februari 23, 2010

Plattång eller hårfön?

Julia sa:
Jag har en fråga som jag verkligen behöver få svar på: Vad är värst för håret, att platta det eller att föna det? Det känns som jag plattar sönder mitt hår och försöker istället föna det mer eller mindre rakt.. Är det lika illa? Kram Julia

Jag svarar: Värme styling är aldrig bra för håret tyvärr, men som du förmodligen märkt så skadar plattången aningen mer eftersom den kommer i mycket närmre kontakt med håret och oftast är mycket hetare. Ett tips är att använda bra värmeskydd, det hjälper till att skydda och bevara hårets glans. (Se mitt produkttips här). Ett annat tips är att ha en plattång där det går att reglera värmen och då ha den på svag värme, resultatet blir inte riktigt lika bra men det är bättre för håret. Något som är annu snällare för håret är att använda en hårför som kan blåsa kall luft, det skadar nästan inget alls.

Lycka till!

1 kommentar:

  1. Jag har eeeen liten fråga som jag kom på när jag stod i duschen förut. haha. Du har ju skrivit om ämnen i shampoo som inte är bra för håret (som torkar ut det mm). och jag orkar inte riktigt läsa igenom alla grejer varje gång jag köper shampoo, så jag undrar helt enkelt...Är det något shampoo som jag inte borde köpa? Jag syftar mest på billigare shampoon som de i livsmedels-affärerna. :) Tacksam för svar!

    SvaraRadera