söndag, februari 14, 2010

Hårproblem - TIPS!

Anonym sa...
Du för två veckor sen klippte jag det mesta av mitt hår och jag ångrar mig så mycket jag bryr mig för mycket om mitt hår och mitt hår va så slitet o äckligt att när jag drog mina händer i de kändes de som jag fick utslag på mina händer så jag fick spel o klippte halva mitt hår. mitt hår är mycket lenare nu men jag har tunt så har ingen volym i de har den tråkigaste håret man kan ha jag vill ha extremt tjockt hår o jätte långt jag undrar om du kan rekomendera vad för sorts schampo o balsam jag ska använda om jag kan ta hårkontroll. jag vill gärna känna mig vacker till sommar utan håret så är det kört. om man bara kunde trolla. vet du om det finns ngt schampo eller balsam som får håret att bli krylligt lockigt. jag behöver ett svar..


Svar: Jag mäste börja med att säga att det var en bra idé att klippa av ditt hår och det var så slitet som du beskrev, det slitet hår går aldrig att reparera utan ser bara tråkigt ut. Ett tips till dig är att börja äta hårtabletter så fort som möjligt och helst göra det i minst ett halvår så håret hinner få upp mycket näring. Det är även viktigt att äta mycket frukt och grönt, så håret får vitaminer, och även protein som finns i kött och ägg. Börjar du med detta nu så hinner håret bli mer glansigt och växa till sig fram till sommaren.

Jag har svårt för att rekommendera produkter eftersom det är väldigt olika från persom till person. Det bästa är att prova sig fram, känner man att håret känns trotts av ett visst schampoo ska man inte fortsätta att använda det trots att reklamen säger att det göra håret lent och fint. Tänk också på att inte tvätta håret oftare än var tredje dag, har man ett tunnt hår har man ofta tunna hårstrån och dessa ska man vara extra försiktig med. Vissa dagar räcker det att man sköljer håret med ljummet vatten och gnuggar försiktigt i hårbotten så försvinner lite utav det som gör att håret ser fett ut.

Du frågade även efter produkter som för håret lockigare. På senare år har det kommit en del sådana produkter. Det fungerar inte för alla men för en del, för mig fungerar det. Det finns många olika produkter så som schampoo, balsam, spray eller mousse bland annat. Vill man ha en budgetvariant så vet jag att sunsilk har en serie för detta. Vill man ha lite dyrare och bättre produkter kan man gå till en frisör eller en butik som t.ex. Bellbox och fråga någon som jobbar där. De kollar in ditt hår och hjälper dig att hitta det som passar dig bäst.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar