onsdag, april 07, 2010

Hårproblem

Anonym sa...
jag har ett problem med mitt hår och jag hoppas att du skulle kunna hjälpa mig med det :)
jag spara mitt hår under ett halvår och efter det var jag tvungen att klippa av 1dm för det var så slitet och torrt (1dm på håret längst ner,topparna) efter att jag gjort det så bara efter 1 månad blev det lika torrt och slitet som innan. jag använder alltid schampo och balsam och jag använder hårfön nästan aldrig och platttång en gång per vecka, jag använder alltid värmeskydd och aldrig hårspray och sådant som innehåller alcohol. och jag tvättar inte håret så ofta. vad ska jag göra för att det ska sluta vara så slitet och torrt? en grej till: när mitt hår blir slitet menar jag att hårstrån halveras :( kan du snälla hjälpa mig?

Svar: Jag tycker du ska börja mer att se över dina produkter där hemma, det är inte bara alcohol du bör undvika. Väldigt många värmaskydd innehåller uttorkande ämnen. Jag rekommenderar inte att köpa värmaskydd på ica eller liknande butiker, de innehåller ofta något uttorkande och är utspädda med onödigt mycket vatten. Gå istället till en frisör eller en butik där riktiga produkter säljs som t.ex BellBox och be om råd. Jag har skrivit om min favorit Maria Nilas hair lotion i
detta inlägget. Finns att köpa på och bangerhead bl.a.

Du borde även byta shampoo som balsam, ibland behöver håret variation. Om du har ett så torrt hår räcker det med att du tvättar håret endast två gånger i veckan. I början kan det kännas fett i hårbotten men det reglerar sig efter 2-3 veckor. Tänk på att inte använda för mycket shampoo, det räcker att grugga lätt i hårbottet, inte ute i topparna. Låt alltid balsamet vara kvar i håret någon/några minuter innan du sköljer ut. Hårinpackning minst en gång i veckan är rekommenderar jag oavsett vilken hårtyp man har. Man kan även ta lite lite balsam eller hårinpackning ute i toppanra i fuktigt hår utan att skölja ut det, då känner håret lättare och mjukare.

Jag kan även rekommendara dessa omtalare hårtabletter som finns att köpa på bland annat

och andra ställen där hälsakost och naturläkamedel säljs.

2 kommentarer:

  1. Du skrev att du skulle skriva lite egna inpackningar, & jag går in och kollar & kollar men det kommer aldrig :(.. vill så gärna prova roliga inpackningar.. :)

    SvaraRadera
  2. uppdatera mera !!!:)

    SvaraRadera