lördag, april 24, 2010

Svar på många frågor !

Stina sa...
1.Kan inte du lägg upp en bild på dej ? :D är så nyfiken och se vem du är!
2. När man har duschat är det väl inge bra att föna/torka håret med en hårtork.
Det är väl inte heller bra att ha kamma håret när det är blött.
Är det bra att "sveppa" in håre i en hannduk på huvudet ?
3. Mitt hår är väldigt slitet, livlöst och torrt vad ska jag göra jag duschar inge ofta bara 2 ggr i veckan.
4. Jag använder shampoo, balsam från Gliss elr Nivea är dem bra?
5. Okey, nu byter jag ämne, har du några tips mot celluliter, elr sköra naglar?
6. Några tips att bli brun utan att sola solarium?

kan du hjälpa mej ?


Hej Stina! Jag ska besvara dina frågor så gott jag kan och hoppas du blir nöjd ;)

1. Jag letade precis igenom mina bilder och jag hittar ingen bild där mitt hår syns speciellt bra men den här bilden visar i alla fall en del av hur jag ser ut. Ska försöka att ta en bild där mitt hår syns bättre.

2. Fönar man håret med en hårtork med värme så torkar det ut och sliter på håret så det är inte bra, fönare du däremot med kall luft så sliter det inte speciellt mycket, tyvärr tar det mycket längre tid och resultatet kanske inte blir lika bra men ett mycket bättre alternativ.

Vad det gäller att kamma igenom håret efter att man har duschat så anser jag att det inte är några problem om man gör det varsamt och försiktigt med mjuka rörelser.

Om det är bra att svepa in håret i en handduk efter att man har duschat beror lite på vad det är för handduk, frottéhandduk är inte jätte bra eftersom den suger åt sig så mycket att det kan torka ut håret men en bomullshandduk fungerar utmärkt. Undvik bara att gnugga håret, det sliter rejält oavsett vilken handduk man har, svep istället in håret försiktigt.

3. Mitt förslag till dig är att byta shampoo och balsam samtidigt som du ofta gör inpackningar. Hur håret reagerar på produkter är helt individuellt och ett shampoo som fungerar superbra för mig kan vara helt värdelöst för dig. Produkter som finns att köpa hos frisören är oftast bättre än de som finns att köpa i livsmedelsbutiker. Sedan kan du även köpa hårtabletter som jag skrivit mycket om (klicka på etiketten vid sidan av inläggen för mer info).

4. Som sagt är det väldigt svårt för mig att veta om en produkt är bra eller inte. Jag brukar rekommendera produkter som fungerar bra för mig och som jag anser är bra. Vad gäller Nivea så har jag testat inpackningen för färgat hår och även den för slitet och för mig fungerade den för färgat bäst, den för slitet hår tyckte jag kändes plastig och mitt hår blev snarare torr är mjukt. Jag har också testar shampoo, balsam och inpackning från gliss för torrt och slitet hår och det fungerade okej förutom att shampoot var lite för uttorkande. Dessa är inga produkter jag använder idag eftersom jag hittat bättre än så. Men testa sig fram och se, kan hända att dessa produkter fungerar utmärkt och då ska du inte lyssna på mina erfarenheter.

5. Tyvärr vet jag inte så mycket om celluliter men däremot vet jag hur man ”botar” sköra naglar. Inne på hälsokosten eller på finns det tabletter för hår, hud och naglar. Här jag åt Hårkontroll blev mina naglar mycket hårdare än innan. Leta efter tabletter som innehåller selica.

6. Det finns ju brun utan sol-krämer men det tycker jag inte fungerar så bra eftersom det lätt blir ojämnt. Det sägs ju att om man äter mycket morötter så kan man bli det och det är faktiskt sant. Morötter innehåller betakaroten som lagras i huden och gör att man ser brunare ut. På finns det tabletter som innehåller just betakaroten, Maxosol heter de. Det står att de även ska hjälpa till att förbereda huden och göra att den klarar solen bättre.

Hoppas detta hjälper dig! Lycka till! :)

2 kommentarer:

  1. tack för alla svar jag har en fråga till faktiskt !:)
    Hur motverkar man frissigt hår !

    PS: tack för alla dina bra svar!:D

    SvaraRadera
  2. Hej, jag har en fråga :P
    Är det bäst att använda schampoo och balsam från en serie? Eller går det bra att använda t ex schampoo från Garnier, och balsam från Wella.

    Tack!

    SvaraRadera