söndag, juni 21, 2009

Svar på kommentarer !

Jag är hemsk ledsen att jag varit så seg men kommentarsfuktionerna har inte fungerat ordentligt men nu verkar allt vara i sin ordning.

"Malin sa:
hej, hur länge håller sig hårinapckningen
en vecka elr ?
tacksam för svar <3"


Svar: Jag antar att du undrar hur ofta du bör göra en inpackning. Visst hade det varit lätt om jag hade sagt att en gång i veckan skulle göra susen för alla hår men jag är rädd att jag skulle göra många besvikna om jag lovade något sådant.

Det är många faktorer som spelar in, styrkan i hårstråets
uppbyggnad skiljer sig från år till hår, en del hår är så starka att de räcker att man andvänder balsam i samband med tvätt sen behövs inget mer eftersom håret lätt blir fett, dessa hårstrån är ofta tjocka och raka. Sen finns det hår som aldrig kan se friskt och glansigt ut trots att man öser på med balsam och gör inapckningar varannan dag, det kan ofta bero på vitaminbrist, nedstämdhet eller sjukdom.

En annan faktor är hur mycket du värmestylar håret och hur ofta du tvättat det. Värmesyling gör i längden håret torrt och sprött i topparna och schampoo tröttar ut håret. Har du färgat eller blekt hår blir det också lätt torrt och trist efter ett tag. Ett skadat hår är utan glans med ojämnheter längst stråna och ett friskt hår har volym och glänser. Med inpackningar kan du hjälpa håret att hålla sig friskt längre och för att veta hur ofta det behövs så krävs det att du lär känna ditt hår och är uppmärksam på hur det mår, har du ett hår som känns trött och glanslöst behövs det förmodligen två hårinapckningar i veckan och att du drar ut på schampotvättarna och hoppar över att värmestyla och spraya vissa dagar för bästa resultat.


"Anonym sa:
de här tabletterna som gör att håret växer fortare, växer det fortare på andra kroppsdelar med? och får man mer hårväxt på de där ställena:P"


Svar: Panto-3 är speciellt framtagen för att stimulera hårväxter på huvudet men de andra tabletterna, som fungerar som kompletation i en varierad kost, specificerar sig inte för en speciell kroppsdel, eftersom de innehåller vitaminer och mineraler som kroppen är i behov av så kommer inte kroppen att börja producera mer hår än vad som är nödvändig. Folk som märker skillnad av dessa tabletter är ofta människor med brist på den innehållade näringen, brister blir mest märkbart på huvudhåret, huden och naglarna. Skulle det vara så att hårväxten blir rikligare på andra delar av kroppen så betyder det att din kropp mår bäst av det, men jag har aldrig hört talas om någon som fått oönskad behåring med hjälp av kosttillskott.


"Anonym sa:
hej en fråga om ett annat inlägg du har skrivit, om alkoholer i shampoo och balsam och inpackningar, kan du inte skriva några olika tips om shampoo som är bra för håret och inte har de dåliga alkoholerna i sig:)?"

Svar: De farliga alkoholerna finns framför allt i hårsprayer men förekommer ibland i shampoon, balsam och inpackningar. Jag har skrivit om alkoholerna i
detta inlägg längst ner. Förhoppningsvis kommer jag lägga upp recensioner inom en snar framtid där jag även kommer ge tips om vad du ska tänka på när du väljer produkter. Tills dess får ni lusläsa innehållsdeklarationer och testa er fram.


"
DenSannaSanningen sa:
Vill bara säga att jag verkligen gillar din blogg!

Jag har jätte dåligt hår och ska nog införskaffa silica, snål som jag är ;)
märker man mycket skillnad? undrar vilken hylla ska man spana in för att hitta denna fantastiska produkt som jag har missat hela livet? :D"

Svar: Vad roligt att du gillar bloggen, det gläder mig verkligen med sådana kommentarer! Nu till det egentliga svaret: Jag åt Friggs silica för ungefär ett halvår sedan och måste erkänna att jag inte märkte någon skillnad alls, men det kan berott på att jag, några månader tidigare, ätit hårkontroll och det kan ha mättat min brist på dessa vitaminer och mineraler d.v.s att min kropp egentligen inte behövde detta kosttillskott utan producerade redan ett starkt hår eller så berodde det på att hårkontroll faktiskt är bättre, men innehållsmässigt så skiljer sig dessa tabletter jättemycket ifrån varann. Är det så att du har en närsingsbrist på något av de innehållade ämnerna så kommer du med största sannolikhet märka skillnad. Hur lång tid det tar varierar men oftast behövs det i alla fall två månader.


Friggs silica brukar finnas bland alla vitamintillskott, maghjälpstabletter och diverse hälsoprylar som många gånger är placerade tillsammans med dietprodukter som Nutrelitte m.f.


Hoppas alla fått sina frågor besvarade! Har ni fler tips om vad ni vill veta mer om eller allmänna funderingar är det bara att kommentera på, jag ska försöka tillfredställa allas önskningar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar