fredag, juni 19, 2009

Så minskar du ditt håravfall

Här om dagen färgade jag håret på min moster, vilket jag gjort ett antal gånger nu och alltid när vi sköljer ur färgen så har hon tappat mängder med hår, verkligen hur mycket som helst! Men nu den senaste gången reagerade jag på att hon inte tappade något hår alls, högt fem strån under hela sköljningen. Jag påpekade detta och då berättade hon att hon börjat äta zinktabletter eftersom doktorn sagt till henne att det är en vanlig brist hos oss här i Sverige. Så hon började äta sådana. Jag hade hört talas om att dessa skulle hjälpa mot håravfall - vilket visade sig vara helt sant! Så om du tappar mycket hår så är zinktabletter det jag vill rekommendera!

Zinktabletter ska även vara bra mot finnig hy, doktorer rekommenderar zink åt tonåringar som har problem med finnar under puberteten. Det sägs också fungera bra mot dålig andedräkt.

Zink är en mycket viktig antioxidant som är nödvändig för att vi ska vara friska och överleva. Naturligt zinkrika källor är bl.a. skaldjur, ostron, nötkött, solrosfrön, pumpakärnor, fullkorn och nötter.


Finns till mycket bra pris på Gymgrosissten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar