tisdag, februari 17, 2009

Så får du glansigare hår

Honungen har många goda egenskaper tillochmed för håret. Blanda 2msk honung, flytande eller fast, i en liter vatten. Använd sedan detta som sista sköljvatten - alltså det sista du sköljer av ditt hår med efter tvätt. Det är bra för håret samtidigt som det ger ett mycket glansigt och vackert hår.

Du kan också blanda i honung tillsammans med din hårinpackning och låta verka i minst en halvtimma. Även om det står 3-5 minuter på din köpta inpackning så behövs det oftast minst 30minuter för att håret ska hinna suga åt sig av all näring och fukt. Själv brukar jag låta den sitta i över natten, när jag har honung i så märker jag att håret blir mycket glansigare än utan.

Jag har läst på många ställen att honungen också kan göra blont hår blondare, själv har jag inte
märkt någon skillnad.




Äppelcidervinäger luktar inte alls gott men vill man vara fin så får man lida pin, som det heter. Äppelcindervinäger gör nämligen också håret mycket glansigare, för mig fungerar det ännu bättre än honung. Att blanda 1-3msk i det sista sköljvattnet verkar fungera bra, jag har inte testat än. Jag brukar ta en gammal sprayflaska, kan vara blomsterspruta eller en sån som tidigare innehållit spraybalsam, som jag fyller med vatten och häller i en matsked med äppelcindervinäger och skakar sedan så det blandar runt sig. Jag sprayar det på håret när det är fuktigt, lukten försvinner då håret torkat. Mitt hår blir jätte lent och glansigt. Observera att lukten kommer tillbaka om håret blir fuktigt igen, är det risk för regn så är det ett tips att hoppa över det annars skulle jag verkligen rekommendera detta till dem som vill ha ett glansigare och lenare hår!

3 kommentarer:

  1. blir det inte kladdit i sängen om man sover med inpackning?

    SvaraRadera
  2. Det är inte honung som gör ditt hår blondare utan ta citron i håret när du solar så blir ditt hår ljusare. :)

    SvaraRadera
  3. ska vattnet, som gonungen ligger i, vara varmt eller kallt?:)

    SvaraRadera