torsdag, juli 01, 2010

Solen skiner...

... i alla fall här på västkusten idag. Hoppas ni har det lika bra som jag. Jag tänkte ge lite sommartips till er idag.

Under sommaren är håret, som jag nämnt tidigare, mycket mer utsatt eftersom solen torkar ut. Är man en person som badar mycket är detta ett utmärkt tillfälle att börja dra ut på shampootvättarna. Om du, efter en dag på stranden, vill duscha och tvätta håret räcker det faktiskt sköljer ur håret med vatten. När du badat har överflödigt fett och smuts redan sköljts bort. Man kan använda lite balsam om håret känns lite torrt eller om man vill att det ska lukta gott.

Visste du att håret växer fortare under sommaren? Det är sant, och det beror på att solens stråkar innehåller vitaminer som är bra för håret. Men som sagt, glöm inte att uv-skydda håret.

Blek ditt hår i solen
Nu när solen är framme kan man faktiskt också bleka håret. Antingen hårboten om man har lite mörkare här där än övrigt eller hela håret om man vill. Pressa en eller flera citroner beroende på hur mycket hår du vill bleka och applicera sedan det på det hår du önskar. Vill du ha slingor kan du pressa citronen rakt över huvudet och låta saften rinna fritt. Sätt dig sedan i solen, ju längre du sitter desto mer blekt det.

Badat man i saltvatten så blekt håret också en del, Mitt hår blev mycket ljusare när jag var i Spanien och badade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar